Onze alumni zijn de beste ambassadeurs voor onze universiteit, in binnen- en buitenland. Ze kunnen op tal van manieren bijdragen aan de werkzaamheden van de UGent: via de ondersteuning van stages en ‘career days’, door bij te dragen aan curriculumhervorming, door als link te dienen tussen de universiteit en een breder werkveld … Bovendien creëren alumni netwerkmogelijkheden die kunnen leiden tot waardevolle partnerschappen en ‘sponsorships’, die op hun beurt kunnen zorgen voor innovatie en maatschappelijke impact. Investeren in een sterk alumninetwerk is voor ons dan ook een bewuste keuze.
Sommige opleidingen of faculteiten beschikken al over een actief en uitgebreid alumninetwerk, andere kunnen hulp gebruiken om dit (verder) uit te bouwen. We geloven dat onze alumniwerking verder versterkt kan worden door meer coördinatie en een bewustere positionering van het alumninetwerk. Alumni worden vandaag nog niet altijd op de juiste manier bereikt en de mogelijkheden voor samenwerking blijven onderbenut. Daarom willen we via twee beleidslijnen in de volgende bestuursperiode de alumniwerking versterken.
- Meer gecoördineerde ondersteuning van de facultaire en opleidingsgebonden netwerken
De alumni en de facultaire en opleidingsgebonden verenigingen zijn met elkaar verbonden in het platform Infinitum. Het platform heeft echter beperkingen. Zeker wanneer faculteiten of opleidingen nog niet over een goed werkend alumninetwerk beschikken, laat het platform niet toe om dit op te starten. De zoekfunctionaliteit is niet optimaal, gegevens en informatie zijn slechts gefragmenteerd beschikbaar en de communicatie via het platform naar alumni is niet efficiënt. Ten eerste zorgen we er daarom voor dat faculteiten beter ondersteund worden bij de verzameling van gegevens van alumni en zorgen we dat faculteiten de gegevens die we zo verzamelen, eenvoudiger kunnen gebruiken, bijvoorbeeld voor het uitsturen van een alumnibevraging. Als vanzelfsprekend gebeurt dat met respect voor de privacy en in geen geval zal dit leiden tot een verarming van de informatie waarover faculteiten nu al over beschikken.
We zijn er ons van bewust dat het echter niet steeds evident is om afgestudeerde studenten te binden aan de universiteit. Wanneer studenten zich niet aangesproken voelen door het alumninetwerk, zullen zij er vaak ook geen deel van willen uitmaken. Het is daarom van groot belang dat zij al tijdens hun studie in aanraking komen met het alumninetwerk. Dit kan bijvoorbeeld via mentorprogramma’s, stages, netwerkevenementen … waaruit de meerwaarde van het alumninetwerk duidelijk blijkt. Dit vergemakkelijkt hun overgang van student naar alumnus en bevordert de lange termijnverbondenheid met de universiteit.
De universiteit heeft ambitieuze infrastructuurplannen voor de toekomst. We zullen erover waken dat in die gebouwen ook ruimtes zullen zijn die gebruikt kunnen worden als representatieve ontmoetingsruimtes, zoals de eigentijdse versie van de ‘faculty club’. Dit biedt alumni een plek om elkaar te ontmoeten en versterkt de uitstraling van een universiteit. Dit gaat niet om dure of luxueuze omgevingen, maar om inspirerende en professionele ruimtes, zoals bijvoorbeeld de bibliotheken of ‘learning centers’. Alumni en externe sponsors kunnen hier op een gepaste en professionele manier worden ontvangen. Het creëren van dergelijke ruimtes versterkt niet alleen de uitstraling van UGent als kennisinstelling, maar biedt ook een aantrekkelijke omgeving voor samenwerking, innovatie en netwerking.
Om dit waar te maken, vertrouwen we niet alleen op vrijwillige bijdragen of beperkte middelen vanuit de faculteiten. Er moet een financieringsstrategie worden bedacht en geïmplementeerd voor de alumniactiviteiten. Vrijwillige bijdragen van alumni, bijvoorbeeld via lidmaatschapsbijdragen, zullen sowieso een belangrijke pijler blijven. Bedrijven en organisaties zouden eveneens bijdragen kunnen leveren. De alumniwerking kan zo omgevormd worden tot een strategisch instrument met aanzienlijke voordelen voor de universiteit.
- Impact creëren via het alumninetwerk door een betere positionering
Een betere positionering van het alumninetwerk biedt voordelen voor zowel studenten als voor het onderwijs en het onderzoek aan onze universiteit. Door nauwe samenwerkingen met onze alumni in binnen- en buitenlandse bedrijven, overheden, organisaties … kunnen we studenten meer stagemogelijkheden aanbieden en hen het werkveld van meer nabij leren kennen zodat ze kunnen voorbereiden op de arbeidsmarkt. Via onze alumni kunnen we ook de vinger aan de pols houden over evoluties in de maatschappij en het werkveld die relevant zijn voor het onderzoek aan de universiteit. Dit versterkt niet alleen de banden tussen het onderwijs en het werkveld, maar zorgt er ook voor meer kansen op valorisatie van academische kennis.
De internationale reikwijdte van het alumni-netwerk van UGent wordt onvoldoende benut, ondanks het feit dat steeds meer afgestudeerden wereldwijd impact maken. Een goed onderhouden internationaal netwerk biedt studenten en personeel de kans om studie-, professionele en onderzoeksopportuniteiten wereldwijd te ontdekken. Dit versterkt de zichtbaarheid van de UGent, wat helpt bij het aantrekken van studenten voor onze internationaal geörienteerde studieprogramma’s. Zeker nu ook de buitenlandse PhD-populatie van UGent blijft groeien, moeten we van deze kans gebruik maken.