Levenslang leren is een opdracht van de universiteit die de laatste jaren steeds meer aan belang heeft gewonnen. Het is een essentieel onderdeel van de maatschappelijke rol van de UGent en biedt de kans om een brug te slaan tussen academische excellentie en de noden van een dynamische arbeidsmarkt. Door de constante evolutie van wetenschappelijke inzichten, technologieën, arbeidsmarktevoluties … is voortdurende bijscholing immers essentieel. Levenslang leren stelt professionals in staat om deze ontwikkelingen op de voet te volgen en zich zowel persoonlijk als (inter)professioneel verder te ontwikkelen. Universitaire programma’s brengen daarnaast mensen uit diverse vakgebieden en generaties samen, wat waardevolle netwerk-, samenwerkings- en carrièremogelijkheden creëert.

De UGent biedt al lang allerlei vormen van levenslang leren aan, bijvoorbeeld via postgraduaten en permanente vormingen. De Nova Academy – een samenwerkingsverband tussen onze universiteit, de VUB en de UAntwerpen – en de facultaire academie stimuleren de verdere ontwikkeling van dit noodzakelijke onderwijsaanbod. Ze zorgen er mee voor dat naast het reeds langer bestaande aanbod ook microcredentials, lezingen, studiedagen en andere programma’s onder de aandacht worden gebracht.

De UGent heeft al aanzienlijke stappen gezet op dit domein, maar er liggen nog talrijke mogelijkheden om het potentieel meer te benutten en de impact ervan te vergroten. We staan een meer strategische en integrale benadering voor. Deze is noodzakelijk om ons als universiteit te positioneren als voorloper in levenslang leren en zodoende bij te dragen aan de maatschappelijke en economische vooruitgang van Vlaanderen en daarbuiten. Om deze doelstelling te bereiken, doen we volgende beleidsvoorstellen:

  1. Verder ondersteunen van de facultaire academies

In een snel veranderende wereld is het essentieel dat iedereen de kans krijgt zich blijvend bij te scholen. Een efficiënte en flexibele aanpak voor levenslang leren is daarom noodzakelijk, ten eerste voor de lerende die het onderwijs moet kunnen combineren met diens werk, gezien en/of andere verplichtingen. Ten tweede geldt dit ook voor de facultaire academies. Zonder de inhoudelijke autonomie van de faculteiten en vakgroepen te beperken, moeten zij vanuit de universiteitsdiensten meer ondersteund worden. Zo kunnen we schaalvoordelen realiseren, bijvoorbeeld door het delen van (IT-)infrastructuur, professionele marketing en gestroomlijnde administratieve processen. Dit laat de facultaire academies toe om zich te focussen op de opleidingen zelf.

Voor het beheer van de opleidingen, de inschrijvingen, betalingen, evaluaties … menen we dat een geïntegreerd en digitaal platform aangewezen is. Dit platform moet een gebruiksvriendelijke omgeving zijn waarin automatisering de administratieve lasten vermindert en de operationele kosten verlaagt. Zo kan de focus volledig op de inhoud en kwaliteit van de betrokken opleidingen liggen. Zulk platform is ook voor de lerenden noodzakelijk. In tijden van digitalisering moeten we inzetten op hybride onderwijsvormen die fysieke en online leerervaringen naadloos combineren. Dit verhoogt de toegankelijkheid van het aanbod doordat lerenden minder afhankelijk zijn van de specifieke contactmomenten. We hebben als UGent al de nodige platformen daarvoor – Oasis en Ufora – en zullen samen met de betrokken medewerkers bekijken of deze platformen aanpassingen nodig hebben voor een optimalere werking.

Duurzame financiering is van cruciaal belang voor de succesvolle uitbouw van levenslang leren. De financiering die de betrokken opleidingen genereren, moet in principe in staat zijn de kosten ervan te dekken. We zoeken bijkomend naar samenwerkingen met het werkveld om extra financiering te genereren waar die nodig is. Wanneer de financiering dit toelaat, kunnen we vervolgens toewerken naar een prijsbeleid met kortingen voor alumni en groepsinschrijvingen via bedrijven en andere organisaties. Op deze manier maken we levenslang leren niet alleen financieel toegankelijk, maar zorgen we er ook voor dat het voor iedereen haalbaar blijft, nu en in de toekomst.

  1. Dynamische interactie tussen onderzoekers en professionals in het werkveld

We stimuleren we een dynamische interactie tussen onderzoekers en professionals door levenslang leren te koppelen aan academische activiteiten zoals openbare gastcolleges, doctoraatsverdedigingen, symposia of workshops. Door kennisdeling te bevorderen, vergroten we de maatschappelijke valorisatie van wetenschappelijk onderzoek. Via deze activiteiten bieden de mogelijkheid om wetenschappelijke inzichten direct te vertalen naar kennis en toepassingen relevant voor een breder publiek. Hierdoor versterken we de impact van academisch onderzoek en creëren we een leerklimaat waarin onderzoekers, alumni en professionals zich continu met elkaar kunnen verbinden.